Dahulu, kaum musyrikin tawaf
disekeliling Kaabah, mereka bertawaf dalam keadaan bogel dan menyebut2 berhala mereka,
setelah fathi Makkah, Nabi saw melarang musyrikin untuk melakukan tawaf dan
haji. Maka ada sebahagian penduduk Makkah yg merasa berat ttg perkara ini, kata
mereka: “kami mendapat untung daripada haji mereka, kerana mereka dtg dgn
membawa manfaat dan mendapat keuntungan drpd org2 ini.
Sebagaimana kata sebahagian org di
zaman kita, dgn tujuan perlancongan kita boleh mengharuskan sbhgian perkara
haram atau boleh melonggarkan nilai2 murni dan syariat atas tujuan pelancongan.
Perkataan2 spt ini salah dan
tertolak, bahkan Allah menolak perlancongan yg bersifat keagamaan jika ia membawa keburukan kepada aqidah dan
nilai2 murni, firman Allah Taala:
يا أيها الذين
آمنوا إنما المشركون نجس فلا يقربوا المسجد الحرام بعد عامهم هذا وإن خفتم عيلة فسوف
يغنيكم الله من فضله إن شاء إن الله عليم حكيم
Wahai
orang-orang yang beriman! Sesungguhnya orang-orang musyrik itu najis, oleh itu
janganlah mereka menghampiri Masjid Al-Haraam sesudah tahun ini dan jika kamu
bimbangkan kepapaan, maka Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dari limpah
kurniaNya, jika Ia kehendaki. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha
Bijaksana. (al-Taubah 28)
Juga spt
apa yg Allah kata kn ttg arak dan judi:
يَسْأَلُونَكَ
عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ
وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا
mereka
bertanya kepadamu tentang arak dan judi. Katakanlah: “Pada keduanya terdapat
dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar
dari manfaatnya”. (al-baqarah)
Betul ada sbhgian
manfaat perniagaan dan lain2, namun ini semua tidak ada nilainya dihadapan
mudarat dan dosa yg lebih besar angkara arak dan judi.
No comments:
Post a Comment