Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Thursday, August 15, 2013

kegusaran

14 ogos menyaksikan telaah politik betul2 menjadi. ramai yang terkorban, angka yg cukup mengerikan.

perancangan utk menggulingkan kerajaan yg sah pilihan rakyat yang lalu sangat licik dan halus, ramai yang terkabur, bahkan ada yg buta terus, tdk nampak kebenaran. sebelum peristiwa ini aku masih di cairo, pernah aku bersembang dan brtanya seorang masri, enta ma'a mein? (ko sokong sapa?) aku bersama kebenaran,, lalu, "tapi dimana al haq itu?... ghamid- samar samar, kabur... kemudian kami trsenyum

apa yg berlaku hari ini merupakan perancangan yg masak pada hari semalam, askar masih lagi di bawah bayangan mubarak, dan mereka semua sedang brtuhankn amerika..  

Hanya dalam waktu tak lebih dari 8 jam, pasukan keamanan dan askarr Mesir 'berhasil' membunuh lebih dari 2.200 rakyat Mesir yang menolak  kudeta militer denga penggulingan Presiden Muhammad Mursi. 

utk menyelesai kn masalah ini mugkin ada 2 cara: pertama teruskan demontrasi dan dapakan simpati dunia, tpi masa nya mgkin pnjang dan lambat, kerana kuasa besar dunia memihak kepada tentera dn dunia hari ini menyaksikan ketidak adilan itu.dan ini akan mengakibatkn jumlah korban brtambah.

kedua: ikhwan melakukn ijtihad politik yg baru, berundur dr mendan raba'ah dan medan2 lain, dan kembali brperang dalam sepak terajang politik. tpi ini menjatuhkan air muka, bagai org tdk berpenderian, xkuat dan lemah..korbann nyawa mungkin tdk ada, namun kemungkinan lain seperti penangkapan pemimpin2 ikwan, atas pelbagai dakwaan dan ikhwan di haramkan...dan lain2..


No comments:

Post a Comment