Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Friday, May 16, 2014

ruh

dalam badan kita ada ruh, itu lah kita sebenarnya. badan kita adalah pakaian bagi ruh, seperti pakaian lain apabila rosak dan lusuh, kita buang. maka pakaian ruh ini di buang didalam tanah yang kita namakan kubur..

ruh ini memerlukan makanan. makanannya adalah ibadah. ibadah itu luas, meliputi segala perkara kebaikan yang dilakukan insan. ketika insan melakukan kebaikan, hatta kepada binatang pun, jiwanya terasa puas, menunjukkan ruhnya telah mendapat makanan..

sebagaimana ruh gembira dgn kebaikan, ruh akan disakiti dgn kejahatan yg dilakukan. ketika kita melakukan kesalahan, jiwa
akan gusar, gelisah, takut, ruhnya tidak tenteram..

ini fitrah, semua manusia, hatta haiwan. kucing yg diberi makan akan makan dgn tenang, tetapi apabila ia mencuri ikan kita, ia akan berlari pergi dgn mata tajam.

semua manusia melakukan kesalah, bezanya besar atau kecil. banyak atau sedikit. islam mensyariatkan solat, muslim solat 5 kali sehari semalam, sebelum solat mestilah membersihkan diri, yg kita namakan dgn wuduk, kita membasuh anggota kita dari pada kekotoran yg terlekat di kulit, ia merupakan isyarat penyucian terhadap ruh itu sendiri. maka setiap muslim membersihkan ruhnya 5 kali sekurang2nya setiap hari.

No comments:

Post a Comment