Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Friday, July 9, 2010

Episode 6

Mak aaii!! Pelakon wanita itu, mengeluarkan sesuatu dari beg tangannya yang berwarna merah tetapi jambu, babak itu berlangsung tidak jauh dari hadapan Abu. Ketika itu, Abu, pelakon wanita itu, juru kamera, budak-budak yang mengangkat barang keperluan perfileman tidak berada di dalam pejabat. Kini mereka di luar. Betul-betul di luar pejabat. Kerana mereka sedang melakonkan situasi seorang wanita sedang membuat lesen memandu kereta. Memang dari tadi hanya pelakon wanita itu sahaja yang berakasi. Ali di dalam. Dia sedang berusaha untuk mendapatkan apa yang dihajatkannya. Bidalan melayu ada berkata: “Patah paruh bertongkat sayap, namun gunung ku daki ku daki jua”, ia sangat relevan untuk si Ali. Lalu pelakon wanita itu meletakkan objek itu di mulutnya, Abu dihadapannya. Tidak jauh. Hanya 3 tapak dari Abu. Abu memerhatikan pelakon itu, sesekali mata mereka bertentang. Mereka ibarat sedang berlakon dalam filem yang lain. Tanpa juru kamera dan pengarah. Kini Abu menjadi pelakon tidak rasmi. Tapi sayang filem ini tidak diterbitkan.

Episode 7

Abu tidak hampa sebagaimana hampanya mendengar kisah pasport kurang ajar itu. Sebenarnya pelakon wanita itu hanya mencucuh rokok. Abu terkejut. Tapi masih kacak. Langsung tidak mengurangkan kekacakannya akibat kejutan itu. Abu tidak merokok. Wanita itu pula merokok. Selain pasport Ali, pelakon wanita itu turut kurang ajar, cetus Abu dalam benaknya. Filem itu kelihatan tidak menarik. Sebab abu hanya menonton babak itu sahaja; babak wanita itu menghantar borang di kaunter, duduk bertemu pegawai yang bertugas bagi meluluskan lesen dan akhir sekali babak wanita itu memandu kereta. Mungkin dalam filem sebenar babak ini hanya 5 minit, tapi mereka telah bekerja sebelum Abu dan Ali tiba di sana dan selesai pada jam 12 tengah hari. Bila babak-babak lakonan telah habis, Abu kembali bosan.

No comments:

Post a Comment