Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Friday, July 9, 2010

Episode 8

Matahari musim panas masih menegak di langit. Membakar kulit Abu. Jiwanya turut terbakar. Tapi mujur Ali datang dengan wajah ceria, katanya hampir beres. Abu turut bersyukur. Tiba ujian menunggang motor bagi pihak Ali. Tapi sial datang lagi. Pengawai pemeriksa itu pula buat hal. Dia keberatan untuk hanya melihat bagaimana Ali mengawal motor pinjam itu. Dia bagi alasan yang tak munasabah. Aduss..dengan cuaca yang sebegini memang pantas untuk membuat orang marah. Tapi mereka orang melayu. Orang perancis yang sekali dengan Ali turut kena di permainkan. Memang hebat orang mesir. Patut negara tidak maju. Hukuman tuhan. Adil. Sangat adil. Hampir sejam menanti. Akhirnya ……

Episode 9

Ali di benarkan beraksi. Orang perancis itu sekali. Tapi bergilir-gilir. Ali dahulu. Orang perancis itu tiada, ‘Umar namanya, dia pergi solat berjamaah di masjid berdekatan kerana azan baru berkumandang. Dengan topi keledar murah di kepala, Ali semakin gairah. Dia panjat ke atas motor lalu motor di hidupkan. Pegawai pemeriksa itu menyuruh pusing ke arah kon-kon yang yang mebentuk bulatan. Ali akur.

No comments:

Post a Comment