Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Monday, March 26, 2012

Logik:

Pada suatu hari orang memberitahunya bahawa keldainya hilang. Dia lalu sujud kebumi mengucap syukur. Bila ditanya mengapa beliau bersyukur sampai begitu? Beliau menjawab , kerana saya sangat bernasib baik. Sambungnya lagi dengan penuh perasaan "Bayangkan kalau kebetulan pada waktu keldai itu hilang saya sedang menunggangnya. Tentu sekali saya juga hilang bersamanya"

Mahmood Zuhdi Tidak. Dalam Sastera Islam, Abu Nuwas seorang penyair, bukan watak jenaka. Dalam Sastera Melayu tidak ada keldai. Itu pun satu logik kan?

Mahmood Zuhdi Dalam hidup ini kadang-kadang ada orang menyangka dia lebih cerdii dari orang lain. Dalam kes ini mimang ada logik yang sangat tinggi, iaitu kalau pada waktu keldai itu hilang dia berada atas belakang binatang itu dia pun akan turut hilang. Tapi sayanglogik itu sanagt bertentangan dengan logik lain, iaitu kalau dia berada atas belakang keldai itu binatang itu tidak dikira hilang sebab ada bersama tuannya. Demikianlah orang yang selalu melihat dari kaca matayang tidak menyeluruh. Logiknya tinggi tetapi tidak boleh dipakai kecuali oleh orang yang berfikiran dangkal sahaja.

Mahmood Zuhdi Kecerdikan dalam membuat sesuatu keputusan banyak bergantung kepada kemampuan menggabongkan semau data yang ada dalam satu kesatuan yang padat. Kesukarannya ialah bagaimana memadatkan kesatuan itu kerana antara satu data dengan data yang lain biasanya ada lompang (gap). Untuk melahirkan buah fikiran yang padat lompang ini perlu dipenuhkan dengan andaian yang bukan saja logik tetapi sesuai dengan semangat yang menyeluruh.

Mahmood Zuhdi Sila lihat satu contoh lain dimana kesimpulan dibuat berasaskan kepada satu perspektif saja dan tidak menyelluruh. Akibatnya buah fikiran itu kelihatan logik tetapi sebenarnya salah.

Mahmood Zuhdi "Apabila dia sakit tenat diwasiatkan kepada kaum keluarganya agar mayatnya nanti di tanam di kubur lama. Bila ditanya mengapa? Jawabnya hendak mengelak dari soalan Munkar Wa Nakir. Bila ditanya seterusnya beliau menjawab "Munkar Wa Nakir akan soal orang baru mati. Bila mayatnya ditanam di kubur lama dia akan diabaikan dan tidak ditanya kerana Munkar Wa Nakir akan menyangka dia sudah lama mati dan dulu sudah ditanya"

Mahmood Zuhdi Ramai orang berpendapat kalau tidak putih tentu hitam. Tanpa dia sedar antara putih dan hitam itu ada berpulu-puluh warna lagi.

Mahmood Zuhdi Mengapa D'Vono tidak setuje dengan logik, tetapi sebaliknya mahu orang berfikir di luar kotak. Kerana logik boleh terpisah dari logik yang lain. Kerana itu dalam Qawa'id Fiqh kadang-kadang perkecualian itu lebih besar daripada kaedah yang ditegakkan. Sementara orang lain menulis tentang "Kesamaan dan Keserupaan" (al-Asybah Wa al-Nazaair)al-Qarafi menulis tentang al-Furug, iaitu ketidakserupaan. Tegasnya apa yang disangkakan sama itu sebenarnya tidak serupa. Dalam pepatah Melayu pun ada dibezakan antara "Sama" dan "Serupa". Lalu dikatakan "Sama tapi tak serupa"

sumber: FB


1 comment: