Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Wednesday, October 24, 2012

fiqh maqasid syari'ah


1.       Allah Taala mencipta apa jua ciptaan bersama hikmah dan alasan. Termasuk juga urusan syariat yang berupa suruhan dan larangan mempunyai sebab dan alasan tersendiri. Maha Bijak dalam segala ciptaanNya dan perintahNya. Dia tidak akan membuat hukum dengan sia-sia dan sewenang-wenangnya.

2.       Seorang ahli fiqh tidak berpada hanya berdiri di atas teks-teks agama, kerana ia akan memesongkannya dari jalan lurus kemudian berburuk sangka kepada Allah dan RasulNya.

3.       Allah tidak mengharapkan apa-apa dari hambaNya. Segala perintah dan laranganNya, halal dan haram  tidak langsung bermanfaat dan memudaratkanNya.

4.       Segala hukum yang Allah putuskan merupakan manfaat dan maslahah untuk manusia dunia dan akhirat, juga menjauhkan  mereka dari sebarang kerosakan dunia dan akhirat.

5.       Ibn al-Qayyim berkata: “ Dasar dan asas syariat adalah kebaikan manusia di dunia dan di akhirat. Ia mengandungi keadilan, rahmat, kepentingan umum, dan hikmah”.

6.       Apa itu maqasid syari’ah? Ia adalah tujuan yang menjadi  target  teks dan hukum-hukum untuk direalisasikan dalam kehidupan manusia, baik berupa perintah, larangan dan keharusan, untuk kehidupan individu, keluarga, masyarakat dan ummat seluruhnya.

7.       Mendalami rahsia dan maksud-maksud syariat yang ada dalam agama bukanlah bererti menolak teks atau nas-nas al-Quran dan al-Sunnah khusus, sehingga kita memegang maksud-maksud yang umum dan mengabaikan nas-nas yang jelas.

8.       Tetapi haruslah kita memahami teks-teks syariat yang khusus dalam ruang lingkup maqasidnya yang umum, sehingga ianya berjalan seiringan tidak secara terpisah.

No comments:

Post a Comment