Pages

About Me

My photo
nasr city, cairo, Egypt
Aku hamba MU. Anak hamba Mu. Ubun2 ku di tangan-Mu.Telah berlaku hukuman Mu pada ku. Adil keputusan Mu pada ku. al-imam al-qurtubi menulis tafsirnya kerana kata beliau; " كتبت تذكرتا لنفسي" aku menulis sebagai peringatan untuk ku.

Sunday, October 21, 2012

tell me why


Mengapa syaitan tidak pergi walaupun kita telah berta'awuz ( a'uzubillah min al-syaitan al-rajim)?

Bertanya sesetengah orang: "Aku sudah berta'awuz kepada Allah, tetapi aku masih merasakan syaitan nakal dekat menghasut, menyeru aku berbuat jahat dan melalaikan dari berbuat baik?"
Jawab:

Ta'awuduz ibarat sebilah pedang ditangan mu, jika tangan mu kuat, kau mampu melukakan dan membunuh musuhmu, jika tidak; tentu tidak, sekali pun pedang mu tajam berdiri tegak terhunus.
Demikian Ta'awuduz, apabila terbit dari jiwa yang bertaqwa serta warak, ia merupakan api yang membakar iblis syaitan. 
Maka bagi seorang muslim yang mahukan kejayaan dari godaan syaitan, hendaklah menyibukkan diri dengan ketaqwaan serta iman, sesungguhnya tidak ada daya dan kekuatan melaikan pada Allah!!

No comments:

Post a Comment