Ahlu sunnah wal jamaah sebagaimana yang disebut oleh al-Safaarini mempunyai 3 aliran, pertama : al-Asya’erah,
pengikit abu Hasan al-Asy’ariy. Kedua: al-Maturidiyyah, pengikut Abu Mansur al-Maaturidiy.
Ketiga: ahl al-Hadith, pengikut Ahmad
ibn Hanbal.
Untuk memahami Islam, cukup dengan mempelajari aqidah melalui sistem ahl al-hadith, kerana dengan
melalui madrasah ini mudah untuk memahami aqidah Islam. Aqidah Islam
sebagaimana pada hari awal penurunannya dan sebagaimana yang diajarkan Muhammad
SAW kepada sahabatnya yang berlatar belakang
berbeza, ada yang bijak dan ada pula
yang kurang bijak, ada yang moden dan ada yang agak kekampungan. Demikianlah hakikat
agama ini, manusia berbeza-beza, namun semua muslim mestilah mengenal Tuhannya
dan segala yang berkaitan dengan akidah. Jika aqidah terlalu berfalsafah dan
diajarkan kepada orang yang kurang prestasi akalnya, dan kita katakan inilah
akidah Islam yang mesti difahami, maka
ia memberat-beratkan apa yang tidak patut.
Namun untuk mendepani pemikiran2 luar seperti kristian dan falsafah, dua
aliran lain dalam ahli sunnah iaitu al-Asya’erah & al-Maturidiyyah turut penting
. oleh kerana itu, para ulama yang beraliran salaf yang menyokong kuat aliran
hadith, kadang2 mereka menggunakan pendekatan al-Asya’erah & al-Maturidiyyah
pada tempat2 yang kritikal dan pada waktu2 tertentu.
Alangkah indahnya jika perbezaan yang sedikit ini dapat kita satukan
dalam khilaf yang harmoni, bukan dengan kafir mengkafir dan sesat menyesatkan.
No comments:
Post a Comment